Praca domowa ze zdalnego zarządzania

Na czas narodowej kwarantanny każdy, kto miał taką możliwość, został wysłany przez swojego pracodawcę do domu. Mając pod ręką służbowego laptopa i telefon pracownicy małych i średnich przedsiębiorstw oraz wielkich korporacji rozpoczęli zbiorową pracę zdalną. W ramach mojego projektu Empatyczny Gabinet Rozmów Różnych wielokrotnie usłyszałam o największych obawach i wyzwaniach z tym związanych. I chociaż po pierwszych dniach niepokoju okazało się, że praca „idzie do przodu” i jest nadzieja, że przetrwamy ten trudny czas, to jednak na dłuższą metę jest nad czym pracować. Zarówno od pracowników, jak i managerów wymagać to będzie poukładania i zdefiniowania pewnych kwestii na nowo. Przed liderami wyzwanie na niespotykaną dotąd skalę – długotrwałe zarządzanie rozproszonym zespołem.

Tu z pomocą mogą przyjść tzw. talenty Gallupa. Istnieją bowiem cechy – mocne strony, które w dużym stopniu mogą okazać się kluczowe w poradzeniu sobie z obecną sytuacją. Jednocześnie świadomość, na co zwrócić uwagę w tej nowej rzeczywistości, będzie wsparciem dla tych, którzy danych talentów w swoim TOP 10 nie posiadają.

Przede wszystkim: INDYWIDUALIZACJA

Najlepsi managerowie mają ją we krwi! Na co dzień w podejściu wobec pracownika bardzo uważnie podchodzą do indywidualizacji. Jednak stosowanie jej na odległość to zdecydowanie utrudnienie, z którym muszą sobie poradzić.

Od czego zacząć?

  • Poznaj sytuację każdego z pracowników [Jakie są jego warunki pracy z domu? Jaki jest komfort pracy w domu? Czy musi dzielić przestrzeń z inną osobą pracującą? Czy w domu są dzieci w wieku przedszkolnym, którym należy zagospodarować czas, a może uczniowie, którzy odbywają zdalne lekcje?]. Te wszystkie informacje pozwolą Ci zrozumieć, z czym dana osoba musi się zmierzyć i jakie są największe wyzwania związane z pracą w domu.
  • Sprawdź, co wpływa na ich efektywność i czego potrzebują by osiągać swoje cele.
  • Zapytaj, jakie są największe obawy członków Twojego zespołu związane z pracą z domu w czasie narodowej kwarantanny.
  • Nie zapominaj o emocjonalnej reakcji na bieżącą sytuację. Im dłużej przebywamy w izolacji, tym nowe niepokoje może ona zrodzić.

Liderzy, którzy mają cechę Indywidualizacji często potrafią przewidzieć reakcje pracowników. Aby osiągnąć jak najlepsze wyniki muszą teraz jeszcze bardziej dopasować swoje podejście do każdego z pracowników. W końcu jednolity i uniwersalny sposób reagowania nie pasuje i nie trafia w punkt do nikogo.

Szybko i dokładnie określ oczekiwania

To krok niezbędny. Dlatego jeśli jeszcze nie omówiłeś tego z pracownikami, jak najszybciej napraw ten błąd. Praca po omacku sprawi, że problemy i nieporozumienia zaczną eskalować, a komunikacja zdalna będzie utrudniać ich rozwiązanie.

Im więcej szczegółów, tym lepiej. Dlatego określając oczekiwania:

  • Dokładnie omów zadania i pracę do zrobienia
  • Opisz wymagany standard
  • Zdefiniuj deadline’y.

Jednocześnie pamiętaj, że spełnianie oczekiwań wymaga odpowiedniego wyposażenia w sprzęt i informacje. Nie zapominaj też o relacjach! Teraz tym bardziej wykorzystuj dostępne technologie, aby podtrzymywać kontakt z zespołem.

Po drugie: KOMUNIKACJA

Część osób na długotrwałym home office może czuć się odcięta od zasobów, informacji lub relacji, których potrzebują, aby dobrze wykonywać swoją pracę. Zaplanuj więc kontakt, wykorzystując chociażby wideokonferencje. Dobrze jest określić też ramy czasowe tej socjalizacji. To może być bardzo ważne i potrzebne dla ludzi, którym dla utrzymania energii i pozytywnego nastawienia, potrzebne są interakcje. Jednocześnie nie można tutaj zapominać o efektywnej komunikacji. Przedłużone rozmowy, bez planu i z wieloma dygresjami, nie przyniosą tutaj pozytywnych efektów. Wręcz przeciwnie, kradną nam czas i wprowadzają chaos.

Ta nagła zmiana sprawia, że wiele osób zarządzających zespołami może poczuć się niepewnie. Pojawi się niepokój o zapewnienie ciągłości działania. Inni będą mieli obawy, że bez fizycznej obecności w zespole, nie poradzą sobie z opanowaniem sytuacji i pracowników. Jeszcze gorzej, kiedy nie mamy przekonania i zaufania do pracownika, którego pracy nie możemy bezpośrednio obserwować. Tymi wszystkimi wyzwaniami należy jak najszybciej zacząć zarządzać.

Pamiętaj też, że sytuacja ta jest nowa dla każdej ze stron. Być może warto regularnie omawiać te wyzwania ze swoimi przełożonymi. W końcu im też zależy, aby ten wielki projekt pracy zdalnej na międzynarodową skalę, zdał egzamin.

Zdjęcie autorstwa Andrea Piacquadio z Pexels

Zobacz także